Analiza indeksu mWIG40 i sWIG80

W ostatnim wpisie na temat indeksu sWIG80 zwróciłem uwagę na możliwość dość dynamicznego wzrostu w przypadku wybicia się w górę. Takie wybicie istotnie nastąpiło, ale o tym za chwilę. W niniejszym wpisie wskażę również na możliwość analogicznego wzrostu, jednak w segmencie spółek średnich (poprzez analizę indeksu mWIG40). Zacznijmy tradycyjnie od wykresu:

sWIG80

Powyższy wykres przedstawia zachowanie indeksu sWIG80 od czasu ukazania siÄ™ ostatniej analizy. Teraz już wyraźnie widać, że nastÄ…piÅ‚o wybicie w górÄ™ z wielomiesiÄ™cznej konsolidacji. Wybicie potwierdzone jest przez zdecydowany wzrost obrotów. Oznacza to, że posiadacze akcji mogÄ… liczyć na bardzo silny wzrost tego segmentu rynku (dlatego też moja uwaga skupia siÄ™ przede wszystkim na tych spółkach – zapraszam do czytania wpisów na niniejszym blogu).

Jak przedstawia się sytuacja w segmencie spółek o średniej kapitalizacji mierzonych indeksem mWIG40?

mWIG40

Zauważ, że przy zdecydowanie większych obrotach kurs dotarł do górnego ograniczenia konsolidacji z ostatnich 8 miesięcy. Jeżeli zatem uznać, że była to jedna długa i płaska korekta i teraz nastąpi z niej wybicie w górę, to możemy liczyć na niezwykle dynamiczną falę wzrostową tego segmentu rynku.

Czy jest to możliwe i prawdopodobne?

MyÅ›lÄ™, że dość ciekawie ujÄ…Å‚ to Wojciech BiaÅ‚ek w swoim wpisie “Kiedy RPP zrobi bessÄ™“. Warto go przeczytać. Analogie makroekonomiczne porównane z rynkiem gieÅ‚dowym wydajÄ… siÄ™ być zasadne. Wzrostom tego segmentu rynku bÄ™dzie sprzyjać również cykl gieÅ‚dowy, o którym czÄ™sto piszÄ™ w swoich raportach gieÅ‚dowych publikowanych codziennie po sesji.

Co na to dolar w relacji do złotówki?

Zawsze punktem wyjściowym w tego typu analizie jest dla mnie zachowanie indeksu dolarowego. Indeks dolarowy mówi nam, jak bardzo waluta zwana dolarem jest pożądana przez dużych inwestorów (z wykresem indeksu dolarowego możesz zapoznać się np. tutaj). Ponownie odwołam się tutaj do raportu giełdowego. W którymś z ostatnich wpisów wspomniałem o niezwykle ważnym poziomie 79,65 puntu.

Na sesji dzisiejszej możemy zaobserwować, jak kurs zdecydowanie zbliżył się (czarną świecą) do tego poziomu (co w praktyce oznacza możliwość testu tego wsparcia).

Jego pokonanie będzie miało bardzo wiążące konsekwencje.

Jakie?

Na rynku istnieje dokładnie odwrotna korelacja (czyli jak jedno zyskuje, to drugie traci) EUR/USD w stosunku do indeksu dolarowego.

Jeżeli indeks dolarowy wybije się w dół, poniżej 79,65, to para walut EUR/USD zacznie zyskiwać. Na wykresie tej pary walut już możesz zobaczyć, jak kurs zakręca w górę.

Jeżeli mamy powyższe dwa pewniki, to z bardzo dużym prawdopodobieństem możemy wyprognozować wzrost cen surowców (o cyklicznym zachowaniu ropy i możliwości wzrostu jej ceny pisałem na łamach ostatnich raportów).

Jeżeli prognozujemy wzrost cen surowców, to z dużym prawdopodobieństwem możemy obstawić również wzrost cen akcji rynków wschodzących, gdyż te postrzegane są przez inwestorów zagranicznych, jako rynki surowcowe. Rynki wschodzące, na które patrzą inwestorzy zagraniczni, to Polska, Węgry i już w mniejszym stopniu Czechy (Indeksy BUX, WIG20 i PX50).

WracajÄ…c jednak do indeksu dolarowego (…).

Wzrost indeksu dolarowego w okresie grudzieÅ„ 2009 – luty 2010 spowodowaÅ‚ umocnienie siÄ™ dolara wzglÄ™dem praktycznie wszystkich walut. SpowodowaÅ‚ również umocnienie siÄ™ wzglÄ™dem zÅ‚otówki, ale nie w takim stopniu, jak można siÄ™ byÅ‚o tego spodziewać.

Jeżeli zatem inwestorzy zagraniczni nie wykorzystali dobrej passy dolara do ucieczki z naszego rynku, to można się spodziewać, że na fali jego osłabienia (teoretyczny początek z chwilą spadku indeksu dolarowego poniżej 79,65) dostarczą więcej gotówki na nasz rynek.

Podsumowanie:

  •  sWIG80 wybiÅ‚ siÄ™ w górÄ™ przy sporych obrotach, poprzez co dynamicznie zyskuje,
  • mWIG40 jest na granicy wybicia i może podążać Å›ladami sWIg80.
  • Cykl gieÅ‚dowy sprzyja wzrostom.
  • Indeks dolarowy jest na granicy wyÅ‚amania wsparcia 79,65.
  • EUR/USD zaczyna zyskiwać na wartoÅ›ci.
  • Surowce powinny zyskiwać.
  • Rynki akcji powinny zyskiwać.
  • Dolar wzglÄ™dem zÅ‚otówki na wartoÅ›ci powinien tracić.

Wniosek końcowy.

Będę się bardzo cieszył, jeżeli powyższe prognozy się sprawdzą. Dlaczego? Rynki akcji (w szczególności segment spółek średnich i mniejszych) powinien bardzo dynamicznie zyskiwać. Pozwoli to zarobić inwestorom całkiem spore pieniądze na rynku.

Na sam koniec smaczek – wiele osób wie, czym jest certyfikat na spadek ceny ropy. Kolejny cykl spadkowy (okres, w którym ropa powinna zdecydowanie tracić) wypada dopiero na jesieÅ„ 2010 roku.

Jeżeli osłabienie dolara okaże się faktem, tak samo, jak wzrost ceny ropy, certyfikat RCS będzie niezwykle tani. W czasie poprzedniej odsłony bessy certyfikat zyskał prawie 500% w okresie zaledwie 7 miesięcy.

Korzystajmy zatem z dobrych spółek, a na jesień pamiętajmy o RCSie.

Dobrego weekendu,

Paweł Pagacz

  1. marzec 13th, 2010 at 07:50 | #1

    Podsumowanie:

    * sWIG80 wybił się w górę przy sporych obrotach, poprzez co dynamicznie zyskuje,
    Faktem jest,że wybicie nastÄ…piÅ‚o przy znacznie wiÄ™kszych obrotach od tych z dni poprzednich jednak znacznie mniejszych od tych które byÅ‚y przy ustanawianiu szczytu w sierpniu 2009 a wiÄ™c szczytu “odniesienia. Taka sytuacja może okazać siÄ™ tylko faÅ‚szywym wybiciem a prawda wyjdzie przy pierwszej korekcie.

    * mWIG40 jest na granicy wybicia i może podążać śladami sWIg80.
    No właśnie na granicy wybicia! Problem w tym że w dniu wczorajszym mieliśmy gwałtowny, skokowy wzrost obrotu do poziomu jaki ostatnio wystąpił na dołku w marcu 2009. Wczorajsza sesja raczej ma znamiona zakończenia akcji wzrostowej niż rozpoczęcia nowego impulsu wzrostowego(również świeca na to wskazuje.

    * Cykl giełdowy sprzyja wzrostom.
    I tu trzeba się zgodzić bez dwóch zdań.

    * Indeks dolarowy jest na granicy wyłamania wsparcia 79,65.
    Ale tylko na granicy, więc żadnego sygnału nie daje.

    * EUR/USD zaczyna zyskiwać na wartości.
    Tu nie zgodziłbym się że zaczyna zyskiwać na wartości bo raczej jest to zbyt mały przedział od dołka z lutego ale faktem jest że wczoraj został poważnie naruszony kanał spadkowy od szczytu z grudnia. Z drugiej strony mamy jednak układ i strukturę fal, która bardziej pasuje do korekty złożonej(a to z kolei do zmienności korekt- po pierwszej fali spadkowej mieliśmy korektę prostą) i może zapowiadać to kolejną falę wyprzedaży euro.

    * Surowce powinny zyskiwać.
    To stwierdzenie jest zbyt lakoniczne. Weźmy np. taką ropę, właśnie wczoraj doszło do stanowczego wybicia z klina, który według mnie był niczym innym jak korektą pierwszego impulsu spadkowego. Jeśli spojrzymy na wykres miedzi to zdecydowane odbicie od oporu jaki stanowiła przebita pod koniec stycznia główna linia trendu wzrostowego, raczej nie napawa optymizmem. Co więcej, taka sytuacja pozwala widzieć możliwość utworzenia dużej formacji podwójnego szczytu i ostrą jazdę w dół. Oczywiście to jest tylko przypuszczenie ale odbicie i porażka na ważnym oporze jest faktem i to wcale nie wskazującym na to że miedź będzie rosła.

    * Rynki akcji powinny zyskiwać.
    Kolejne stwierdzenie na wyrost. Faktem jest że amerykańskie indeksy dotarły do szczytów z miesiąca stycznia, jednak na wszystkich innych parkietach bykom brakuje do takich poziomów. Jedynym wyjątkiem jest to FTSE, który jest na nowych szczytach. Jednak Azja i reszta europy z Polską na czele, musiałaby ostro walczyć aby wyjść na szczyt. Wczorajsza sesja pokazała, że nie będzie to takie proste jeśli w ogóle możliwe(piątka spadkowa od stycznia i na tą chwilę trójka wzrostowa).

    * Dolar względem złotówki na wartości powinien tracić.
    W tej kwestii jest coś na rzeczy. Kilka dni temu wykres przebił linie trendu wzrostowego,kolejne trzy sesje były próbą, nieudaną, zanegowania sygnału sprzedaży a wczoraj spadek na parze usdpln został wyraźnie pogłębiony. Czy tak jednak będzie? Trzeba jeszcze zaczekać ponieważ obecny spadek wartości dolara względem złotego dotarł do wsparcia w postaci linii poprowadzonej przez dołki z lipca 2008 i listopada 2009.

    Nie chcę aby ktoś uznał moją wypowiedź jako negowanie autora powyższego postu. Starałem się tylko wskazać zagrożenia dla powyższej koncepcji a tym samym pokazałem swoje spojrzenie na te sprawy.

  2. Piotr
    marzec 13th, 2010 at 08:57 | #2

    @Dariusz_B
    To dobrze, że piszesz o zagrożeniach. Faktem jest jednak, że obstawiając wzrost, jak autor postu o SWIG80 i tego powyżej, można było już zarobić ponad 20% jak nie więcej (mi wskoczyło ponad 20%). Jak pamiętam, wtedy pisałeś, że będą tylko spadki i że trzeba wiać (tak samo, jak inni w komentarzach:) ).

    Giełda, to ryzyko i trzeba obstawiać bardziej prawdopodobny wariant. Z Twojej powyższej wypowiedzi wynika pewna niespójność, w przeciwieństwie do tez postawionych przez Pawła (autora wpisu), które wydają się spójne.

    ps. o ropie też pisałeś, że będzie spadać (pamiętam Twoją wypowiedź na stronie o falach Elliotta), a tym czasem był nurek, ale w górę. Posiadacze certyfikatu na spadek ropy są już kilkanaście procent w plecy. Co będzie dalej, jak jednak US Dolar Index wyłamie to 79,65? Będzie cięcie strat?

    Na giełdzie trzeba działać wedle wymagań stawianych przez giełdę, a nie upierać się na siłę przy swoimi. Pociąg już sporo odjechał i można było zarobić łatwe pieniądze.

  3. Inny
    marzec 13th, 2010 at 09:27 | #3

    Dariusz_B :Podsumowanie:
    * sWIG80 wybił się w górę przy sporych obrotach, poprzez co dynamicznie zyskuje,Faktem jest,że wybicie nastąpiło przy znacznie większych obrotach od tych z dni poprzednich jednak znacznie mniejszych od tych które były przy ustanawianiu szczytu w sierpniu 2009 a więc szczytu “odniesienia. Taka sytuacja może okazać się tylko fałszywym wybiciem a prawda wyjdzie przy pierwszej korekcie.

    - pamiętaj, że wielomiesięczna konsolidacja wygładza opory, czego nie wziąłeś pod uwagę.

    * mWIG40 jest na granicy wybicia i może podążać śladami sWIg80.No właśnie na granicy wybicia! Problem w tym że w dniu wczorajszym mieliśmy gwałtowny, skokowy wzrost obrotu do poziomu jaki ostatnio wystąpił na dołku w marcu 2009. Wczorajsza sesja raczej ma znamiona zakończenia akcji wzrostowej niż rozpoczęcia nowego impulsu wzrostowego(również świeca na to wskazuje.

    - Też coś podobnego mówiłeś na temat sWIG80 i nie miałeś racji. Sytuacja praktycznie idenyczna.

    * Cykl giełdowy sprzyja wzrostom.I tu trzeba się zgodzić bez dwóch zdań.

    - Jeżeli zgadzasz się z cyklem wzrostowym, to obstawiasz spadek? :D

    * Indeks dolarowy jest na granicy wyłamania wsparcia 79,65.Ale tylko na granicy, więc żadnego sygnału nie daje.

    - Narysuj sobie prostÄ… liniÄ™ po doÅ‚kach z grudnia i stycznia na indeksie dolarowym. ByÅ‚em na Twoim blogu i wiem, że lubisz kreski rysować…precyzyjnie. Zobaczysz, jak INDEX DOLAROWY wybiÅ‚ siÄ™ w dół poniżej linii trendu. To mówi o predyspozycjach spadkowych. Chyba w koncepcji AT gÅ‚upotÄ… byÅ‚oby upieranie siÄ™ przy wzroÅ›cie, kiedy ostatni zÄ…bek trzyma ludzi przy dolarze.

    * EUR/USD zaczyna zyskiwać na wartości.Tu nie zgodziłbym się że zaczyna zyskiwać na wartości bo raczej jest to zbyt mały przedział od dołka z lutego ale faktem jest że wczoraj został poważnie naruszony kanał spadkowy od szczytu z grudnia. Z drugiej strony mamy jednak układ i strukturę fal, która bardziej pasuje do korekty złożonej(a to z kolei do zmienności korekt- po pierwszej fali spadkowej mieliśmy korektę prostą) i może zapowiadać to kolejną falę wyprzedaży euro.

    - na swoim blogu pisałeś ostatnio o sentymencie inwestorów, chyba w przypadku ropy. Co Ci mówi sentyment w przypadku EUR/USD? Jeżeli będziesz konsekwentny, to zdecydowanie wycofasz swoje słowa i powiesz, że EUR/USD będzie silnie zyskiwać (a więc i indeks dolarowy się wybije w dół).

    * Surowce powinny zyskiwać.To stwierdzenie jest zbyt lakoniczne. Weźmy np. taką ropę, właśnie wczoraj doszło do stanowczego wybicia z klina, który według mnie był niczym innym jak korektą pierwszego impulsu spadkowego. Jeśli spojrzymy na wykres miedzi to zdecydowane odbicie od oporu jaki stanowiła przebita pod koniec stycznia główna linia trendu wzrostowego, raczej nie napawa optymizmem. Co więcej, taka sytuacja pozwala widzieć możliwość utworzenia dużej formacji podwójnego szczytu i ostrą jazdę w dół. Oczywiście to jest tylko przypuszczenie ale odbicie i porażka na ważnym oporze jest faktem i to wcale nie wskazującym na to że miedź będzie rosła.

    - ucieczka od dolara, jako waluty, spowoduje nie tylko wzrost surowców, ale i rynków akcji. Powyżej udowodniłem, że nie masz racji Dariuszu. Jestem abonentem Pawła i On już dawno pisał o cyklicznym wzroście cen ropy. Byloby nierozsądne obstawiać jej dalszy wzrost, jeżeli cykl wzrostowy sprzyja wzrostom, indeks dolarowy wybija się w dół, a sentyment rynku na EUR/USD wybitnie wskazuje na wybicie w górę.

    * Rynki akcji powinny zyskiwać.Kolejne stwierdzenie na wyrost. Faktem jest że amerykańskie indeksy dotarły do szczytów z miesiąca stycznia, jednak na wszystkich innych parkietach bykom brakuje do takich poziomów. Jedynym wyjątkiem jest to FTSE, który jest na nowych szczytach. Jednak Azja i reszta europy z Polską na czele, musiałaby ostro walczyć aby wyjść na szczyt. Wczorajsza sesja pokazała, że nie będzie to takie proste jeśli w ogóle możliwe(piątka spadkowa od stycznia i na tą chwilę trójka wzrostowa).

    - My zarabiamy, Oni zarabiajÄ…, Wy nie zarabiacie – dlaczego? Uparty traci dwa razy.

    * Dolar względem złotówki na wartości powinien tracić.W tej kwestii jest coś na rzeczy. Kilka dni temu wykres przebił linie trendu wzrostowego,kolejne trzy sesje były próbą, nieudaną, zanegowania sygnału sprzedaży a wczoraj spadek na parze usdpln został wyraźnie pogłębiony. Czy tak jednak będzie? Trzeba jeszcze zaczekać ponieważ obecny spadek wartości dolara względem złotego dotarł do wsparcia w postaci linii poprowadzonej przez dołki z lipca 2008 i listopada 2009.

    - Jeżeli jest coś na rzeczy, to po co dalej się upierać i obstawiać spadek rynku? Tracisz czas i potencjalne zyski. Już od miesiąca powinieneś być na akcjach.

    Nie chcę aby ktoś uznał moją wypowiedź jako negowanie autora powyższego postu. Starałem się tylko wskazać zagrożenia dla powyższej koncepcji a tym samym pokazałem swoje spojrzenie na te sprawy.

    - Rozumiem. Musisz jednak działać elastycznie, bo jak mówią, pociągu możesz już nie dogonić.

  4. Inny
    marzec 13th, 2010 at 09:31 | #4

    @Inny

    “Byloby nierozsÄ…dne obstawiać jej dalszy wzrost” – mialem na myÅ›li dalszy spadek, popeÅ‚nilem blÄ…d pisarski.

  5. marzec 13th, 2010 at 11:34 | #5

    Ktoś powyżej napisał:
    “pamiÄ™taj, że wielomiesiÄ™czna konsolidacja wygÅ‚adza opory, czego nie wziÄ…Å‚eÅ› pod uwagÄ™.”

    przykro mi ale nie wiem co to niby ma mieć do rzeczy.

    “Jeżeli zgadzasz siÄ™ z cyklem wzrostowym, to obstawiasz spadek?”

    Jedno z drugim nie ma nic wspólnego. Cykle maja to do siebie, że w przypadku zmiany trendów tylko początek cyklu zachowuje się tak jak dotychczas. Właśnie wszyscy którzy wierzą w cykle podejmują zakupy i jest wzrost ale nie musi trwać tak jak poprzednie cykle.
    Mam nadzieje, że wszyscy zrozumieją o co mi chodzi.

    “ucieczka od dolara, jako waluty, spowoduje nie tylko wzrost surowców, ale i rynków akcji. Powyżej udowodniÅ‚em, że nie masz racji Dariuszu. Jestem abonentem PawÅ‚a i On już dawno pisaÅ‚ o cyklicznym wzroÅ›cie cen ropy. ByÅ‚oby nierozsÄ…dne obstawiać jej dalszy wzrost, jeżeli cykl wzrostowy sprzyja wzrostom, indeks dolarowy wybija siÄ™ w dół, a sentyment rynku na EUR/USD wybitnie wskazuje na wybicie w górÄ™.”

    Najpierw musi być ucieczka od dolara. Raczej nic nie udowodniłeś a jedynie napisałeś co myślisz. Cykliczność opisałem powyżej. Nie wiem co masz na myśli z tym sentymentem na rynku EUR/USD a juz tym bardziej co tak wybitnie wskazuje na wybicie w górę.

    Aha i jeszcze tak na koniec kiedy na blogu pisałem o ropie http://profesjonalnyinwestor.blogspot.com/2010/03/konczacy-sie-tydzien-pokaza-ze.html
    było ok 77$ fakt mieliśmy wzrost do ok 81$ jednak jesteśmy już na 79$. Nie widzę zatem jakiegoś strasznego wypału w górę. Widzę natomiast wybicie z klina o którym wspominałem w kolejnym moim artykule i teraz zobaczymy jak sytuacja potoczy się dalej.

  6. marzec 13th, 2010 at 12:02 | #6

    Widzę, że rozwinęła się tutaj dość twarda dyskusja na argumenty.

    Rynek, chociaż można się na nim doszukiwać różnych analogii, jest w tej chwili bezprecedensowy. W świat poszo Bóg wie ile dodrukowanego kapitału, który cały czas szuka ujścia. Dla mnie jest jasne, że jak źródł wyschnie, to będzie płacz i zgrzytanie zębów.

    To kiedyÅ› (..).

    W chwilach, kiedy można się spodziewać mocnego zjazdu indeksów, te wykonują jedynie dość płaskie zejścia.

    @Dariusz_B
    Sam Dariuszu oczekiwałem dość długo zejścia WIG20 przynajmniej poniżej 2100 punktów, ale w chwili, kiedy każda próba kończy się niepowodzeniem, a cykl wzrostowy własciwie wyklucza już możliwość spadku, to trudno jest oczekiwać dalszego spadku rynku. Pozycje trzeba odwórcić na wzrost.

    Pierwszy prawdziwy newralgiczny moment może się pojawić dopiero na przełomie marca i kwietnia, więc wtedy będę oczekiwał na test siły cyklu.

    Jeżeli chodzi o mWIG40 – podejÅ›cie pod opór jest przy wyjÄ…tkowo dużych obrotach. Jak bÄ™dzie wybicie ponad te ~ 2460 punktów, to nie bÄ™dzie siÄ™ nad czym zastanawiać. Ta siedmiomiesiÄ™czna konsolidacja może być uznawana za potężnÄ… formacjÄ™ bazy. Wiadomo, że jak nastÄ™puje wyjÅ›cie, to nagle chÄ™tni na akcje znajdujÄ… siÄ™ w ponad przeciÄ™tnej iloÅ›ci. Tak, jak na sWIG80.

    Sam z niecierpliwością czekam na rozwój sytuacji, bo rynek jest nieprzeciętnie ciekawy.

    Pozdrawiam,
    dużo sukcesów i zawsze trafnych decyzji.
    Paweł

  7. daniel
    marzec 13th, 2010 at 20:49 | #7

    http://www.funduszowe.pl/blog/waluty/#more-287

    żeby było jeszcze ciekawiej, to wyżej analiza dolara przedstawiona przez Michała.
    Jak widać zdania i interpretacje sÄ… różne. Najważniejsze to w możliwie szybkim czasie zająć odpowiednie pozycje oraz nie upierać siÄ™ przy swoim zdaniu jeÅ›li wÅ‚asna koncepcja nie wypala. A bywa tak, że nie wypala – przekonali siÄ™ o tym i Dariusz, i PaweÅ‚, i my wszyscy razem z nimi. Dlatego dobrze , że mamy tu dwie nieco odmienne koncepcje, a najlepszym rozwiÄ…zaniem byÅ‚oby dojść do wspólnego konsensusu pozwalajÄ…cego podjąć decyzje umożliwiajÄ…ce osiÄ…gniÄ™cie wymiernych korzyÅ›ci. Tego życzÄ™ i Dariuszowi i PawÅ‚owi i nam wszystkim :)

  1. No trackbacks yet.
Copyright © 2009-2012 Blog Inwestorów – Inwestowanie na gieÅ‚dzie i analiza techniczna akcji.
Blog jest integralną częścią Skutecznych Inwestycji Giełdowych